Branding
Brandingul unei companii definește modul în care clienții ei o percep. Poate fi percepută chiar ca o personalitate. Nu numai imaginea și logo-urile, ci și personalitatea unei companii și modul în care interacționează cu clienții fac parte dintr-un brand.
Initial termenul a aparut in conexiune cu activitatea de marcare a bovinelor, proprietarii punandu-si emblema pe animalele ce le apartineau. Desi unii considera ca nu are legatura cu sensul notiunii din ziua de astazi, este o idee gresita. Chiar si atunci laptele obtinut de la bovinele marcate de un proprietar care le ingrijea si oferea calitate era mai cautat si oamenii erau dispusi sa plateasca mai mult doar pentru aceasta.
Acelasi principiu se aplica si astazi. Un set de produse fabricate de aceeasi companie si vandute ca o familie de produse sub aceeasi marca al unui brand au o anumita recunoastere si o pozitie respectabila pe fiecare piata.
Din punct de vedere al unei afaceri, procesul brandingului implica realizarea unei marci recunoscute si al unui renume. O marca inregistrata si un nume asigura individualitate si unicitate unui produs sau unei familii de produse. Inregistrarea acestor elemente inseamna ca un competitor nu poate sa copieze oricare dintre aceste elemente. Brandingul se poate realiza pentru orice produs sau serviciu ce poate fi promovat pe piata de consum.
Brandingul in marketing
Marketingul implica in principal studiul cererii pietei si crearea unui raspuns sub forma de oferta. In domeniul marketingului, numele de brand joaca un rol important, pentru ca ajuta la promovare, la realizarea unui renume si la recunoasterea meritelor. In afara de aceasta, face posibil pentru specialistii in marketing sa genereze informatii despre popularitatea brandurilor si pot afla exact ce asteptari au consumatorii.
Brandingul in publicitate
Publicitatea este adesea considerata a fi parte a procesului de marketing, adesea brandingul unui anumit produs ajutand la gasirea de logouri si reclame atragatoare. Cum un nume de brand nu poate fi preluat sau copiat, cei ce fac reclamele sunt protejati de concurenta neloiala. Odata inceput procesul de branding, se formeaza o imagine in mintea clientilor, iar acestia vor fi in cunostinta de cauza, vor sti despre produs, identitatea si natura sa.
Pe scurt, importanta brandingului poate fi rezumata in cateva cuvinte – un branding de succes genereaza venituri importante, creaza o reputatie care intr-adevar se simte, totusi este un activ intangibil.
Rebranding
Odată ce ai ajuns cunoscut pe piață, te gândești că oamenii te asociază deja cu o imagine și că aceea va rămâne pentru totdeauna. Consecvența, ajută într-adevăr la crearea unor simboluri, gata să rămână în mintea clienților. Însă, marea majoritatea a numelor mari de pe piață au trecut printr-un proces de schimbare la un moment dat. Fie că vorbim despre o altă interfață a site-ului sau de modificări aduse logo-ului, companiile pot ajunge în punctul în care au nevoie de un refresh.
Întrebarea ar fi când apare această nevoie de schimbare sau când ar fi aceasta benefică pentru numele brandului respectiv? Subiectul este unul sensibil pentru că schimbarea, în general, este privită de multe ori cu scepticism. Aceasta poate fi de success sau poate duce brandul în jos. Este nevoie de o analiză a pieții și a valorilor brandului pentru a vedea când poate avea loc un proces de rebranding.
Iată câteva motive pentru care apar astfel de procese, de rebranding.
1.Aducerea unei imagini fresh companiei, ar fi unul dintre motive. Dacă imaginea care te reprezintă nu mai are aceeași priză la public, deși numele tău este cunoscut în lumea întreagă, ar trebui să iei în calcul o schimbare. Societatea este într-o continuă transformare așa că și imaginea unui brand ar trebui să corespundă acestora. Așadar, după 10-15-20 de ani, ai putea da un nou contur brandului tău. Schimbările pot fi parțiale sau pot fi totale. Poți schimba logo-ul sau poți schimba inclusiv numele.
2.Rebrandingul poate fi făcut la nivel de site sau la nivel de materiale printate.
Un site vechi care functionează mai greu poate fi un alt motiv pentru o schimbare. Odată cu trecerea timpului, un site devine mai greu de accesat chiar dacă are parte de mentenanță. O temă nouă, update-uri privind activitatea companiei pot aduce îmbunătățiri la modul în care este perceput de clienți. Putem face la fel și pentru materialele printate. La fel ca în alte domenii, există tendințe noi în fiecare an atât în materie de design cât și de culori. Cartea de vizită este un bun indiciu despre ce facem sau cum facem, de la prima întâlnire așa că aceasta ar trebui să dea un boost de încredere clientului. Așa că dacă ai rețineri în a da cartea ta de vizită mai departe, sugestia ar fi să îi dai un nou look. În felul ăsta ai și tu mai multă încredere în informația pe care o oferi și cu siguranță asta se transmite mai departe.
3. Un alt motiv pentru care s-ar putea sa fie nevoie să regândești imaginea brandului tău, e atunci când nu-l mai poți diferenția de ce este deja pe piață.
În fiecare industrie apar din ce în ce mai multe nume. Ai putea combate concurența, mai ales dacă ești de ceva timp pe piață, prin ceva nou. Nu vrei să schimbi serviciile oferite pentru că știi că sunt căutate, așa că schimbi modul în care le prezinți. Ai o revenire fresh care te scoate în evidență și te aduce din nou în fața consumatorilor tăi. Deși îți sunt fideli, unii dintre ei, au nevoie de ceva care să le reamintească poziția ta. Poți aduce schimbări site-ului sau campaniilor de promovare. Poți încerca direcții noi în privința logo-ului sau pur și simplu reinventezi grafica materialelor folosite până atunci.
4. Există și au existat cazuri în care două nume au fuzionat. Automat, oamenii trebuie să vadă acea schimbare și nu doar la nivel informativ. Fie că se păstrează numele ambelor companii fie că se merge pe un rebranding complet, vizual vorbind, clienții și posibilii clienți ar trebui să vadă schimbarea și mai mult decât atât să vadă beneficiile unui astfel de demers.
5. Avem și cazurile foarte nefericite, atunci când anumite nume sunt asociate cu o imagine negativă. Un rebranding complet ar putea fi luat în considerare sau cel puțin o revizuire a valorilor brandului și cum rezonează acestea cu nevoile și valorile clienților.
Oricare ar fi motivele din spatele unui proces de rebranding, trebuie întotdeauna o echipa de specialiști care să facă o analiză amănunțită cu privire la acest subiect. Trebuie să vezi de ce ai nevoie de o schimbare și în ce parametri se încadrează aceasta. Schimbarea poate aduce un start revigorant pentru numele unui brand, atâta timp cât este făcută așa cum trebuie și când trebuie.
Dacă ai început să ai întrebări cu privire la functionarea brandului tău, din punct de vedere al graficii și modului de prezentare pe piață, te așteptăm cu drag să iei legătura cu noi.